Winkeltje in kunst

Pinksterzondag staat Buren bol van kunst. Kunstmarkt in het marechausseemuseum, twee kunstenaars (Anjo en Martine)  die de deur openzetten en de Synagoge met een prachtige tentoonstelling van Suzanne. Waarom doe ik niet mee? Twee vrolijke wulpse schilderijen zijn klaar en te koop. Dus dat is het probleem niet. Of toch. Ik heb ook meerdere (!) honden in de steigers. Laat ik die dan ook zien?

Half werk is misschien niet echt een promotioneel dingetje.

Natuurlijk doe ik mee. Ik ben er uit. Ik ga gewoon lekker schilderen. Iets kleins. Een van de honden waar ik al aan begonnen ben. En verder zet ik mijn wulpse dames in de etalage en leg ik folders buiten neer. Daarnaast heb ik iets nieuws: bordjes met schaapjes. Ik verwacht niet dat het storm zal lopen. De Zoetendaal is niet echt de drukste straat van Buren. Maar je weet het nooit.

Eerst zelf op pad

Natuurlijk gaan we zelf ook even kijken op de kunstmarkt. Ooit zei een goede vriendin van me: ‘jij kan met jouw werk zo op de kunstmarkt staan’. Ik wist niet goed of dat nu een compliment was of niet. Maar nu weet ik het wel. Er is echt maar heel weinig werk dat echt verrast of boeit. De meeste mensen zitten met de armen over elkaar achter hun kraam. Balend van het magere zonnetje, de wind en de kijkers. Tsja, zo verkoop je niets. Ik denk dat ik er zelfs positief zou uitspringen…

Extra tevreden beman ik mijn ‘eigen’ winkeltje. Ik trek een vrolijk oranje schort aan en pak kwasten en verf. Er staan een paar schilderijen en buiten ligt wat folder materiaal. Af en toe durft er zelfs iemand binnen te komen. Een kennisje komt enthousiast binnen en belooft om snel een workshop af te spreken met een groepje vriendinnen. En als ik buiten kijk zijn al mijn folders op. Mijn dag is al vast geslaagd!

Succes nummer

Overigens komen de meeste mensen redelijk nuchter langslopen. Ze verwachten in mijn straat geen atelier, laat staan kunst. Niets vermoedend lopen ze langs en schrikken zich een ongeluk als Olijf, onze vrolijke Duitse Staander, omhoog springt bij de halve deur. Ze verwelkomt iedereen, alleen is niet iedereen daar blij mee. Of de wandelaars lopen ietwat neutraal voorbij, tot ze Pommetje spotten achter het raam. Zij slaapt graag in het raamkozijn verborgen achter het schilderij. Goed te zien als je buiten langsloopt. Tsja. Zo scoor ik goed met mijn boeiende, levende tentoonstelling.

De balans opmaken

Het eerste weekend van juni is het Buren B!zonder. Kunstenaars in Buren stellen hun atelier open aan bezoekers. Wat doe ik dat weekend? Ik wil eigenlijk heel graag meedoen. Ik heb veel te laat contact gezocht, dus ik sta niet in het programma. Maar wat geeft het? Als ik zie hoeveel leuke reacties deze dag al oproept zonder enige voorbereiding, kan het met wat meer tijd alleen maar leuker worden!

Dat wordt hard werken de komende weken, zodat er ook genoeg te zien is voor bezoekers. En zorgen dat onze huisdieren weer leuk meewerken als levend decor…

2 gedachtes over “Winkeltje in kunst

  1. Hallo Margot, eindelijk tijd voor een tegenbezoekje. Vanaf nu ga ik er weer wat meer structuur in brengen.
    Leuk, die kunst in Buren. Tja, kwaliteit… soms ontbreekt ie maar soms zijn er toch best leuke dingen. Nu heb ik op zich al bewondering voor mensen die zich in de kunst durven te uiten en dan ook nog ermee in de openbaarheid durven komen. Ik weet niet of ik dit laatste zo snel zou doen.
    ’t Is volgens mij voor een kunstenaar wel moeilijk om met iets totaal nieuws te komen. We leven in een tijd met een waaier aan stijlen. Maar als ik moest kiezen dan zou ik (’t is theorie want ik heb onvoldoende aanleg om beeldende kunst te maken) voor jouw slogan: schilder een verhaal. Dat spreekt me aan.
    Misschien moet je je er inderdaad gewoon instorten en maar eens zien wat er gebeurt.

    1. Storten doe ik al, Willem, Als je me niet tegen houd, plaats ik elke dag wel een blog met verhalen over van alles en nog wat. Ik schilder het liefst wat me dierbaar is: mijn familie en de dieren om me heen. Maar het is ook zo leuk om onschuldige wulpse dames te schilderen en juist daarmee bereik ik de meeste mensen. Blijkbaar willen veel mensen graag opgevrolijkt worden!

Reageer!

