Webinars en andere ongemakken

Als je iets wilt leren en dat graag vanuit huis doet, is er een fantastisch aanbod van allerlei cursussen op internet in de vorm van webinars. Het is vrij gemakkelijk met de moderne technieken om een webinar te geven. En dus doen ook heel veel mensen dit.

Waarom geven mensen een webinar? Niet om jou te helpen. Oeps. Dat is toch de bedoeling? Nee, de reden van de meeste ‘gratis’ webinars is gewoon reclame. Een half uur tot een uur lang een kabbelende reclame boodschap over waar de spreker goed in is en waar zij/hij jou mee kan helpen. Tegen betaling uiteraard.

En toch tuin ik er regelmatig weer in. Gezellig met een kopje cappuccino voor de laptop. Pen en papier. Helemaal klaar om te gaan luisteren. En dan begint het webinar. Even voorstellen mag. Ik verwacht dat de spreker wel even geoefend heeft op een pitch. Een kwartier lang uitweiden over hoe geweldig je bent is echt too much. Maar dat gaat dit keer goed. En dan een rondje van de luisteraars. Eh. Dat kan wel leuk zijn als het je vrienden zijn. Maar verder is het geen klasje. Alleen de spreker ziet wie er aangesloten zijn en wat ze melden. En dat Pietje vandaag wat vroeger weg moet, hoef ik echt niet te weten…

Na een half uur heb ik me heerlijk zitten ergeren aan het rommelige verhaal. Een groot deel van de tijd gaat heen met het oplezen van de chat en een directe reactie van de spreker daarop. Leer ik daar wat van? Niet veel. Wel dat er mensen zijn die wel reageren en hopen dat ze wijzer worden van de juf/meester. En daar mag ik dan van meegenieten. Of zou het anders zijn als ik zelf ook een reactie in de chat zet en een persoonlijke reactie krijg? Ik probeer het dit keer niet uit…

Waar ligt de kracht van een webinar? Hoe maak je het persoonlijk?

Bij alles wat een mens doet, is verbinding de manier om werkelijk aandacht te krijgen en te houden. Als je thuis in je eentje een webinar opneemt, hoop je natuurlijk op het leggen van die verbinding. Laat je betrokkenheid en je kwetsbaarheid zien. Pas dan stel je je open om verbinding te maken. En sluiten mensen zich aan. Of geldt dat alleen voor mij? Deze ochtend werkt het in iedergeval niet. Ik reageer niet op de vragen en blijf kritisch wachten op informatie waar ik door wordt geïnspireerd.

Ondertussen ben ik natuurlijk wel stikjaloers. Ik geef heel graag les. Ik vind het niets leuker om mensen iets te leren. Bijvoorbeeld over schilderen. Regelmatig geef ik workshops en de meeste mensen gaan weg met een nieuwe hobby. Zo’n eerste keer smaakt naar meer. Dat heb ik dan maar mooi bereikt! Ik zou graag een veel groter bereik hebben. Maar een webinar over schilderen geven, dat lijkt me echt lastig. De drempel is hoog. Gelukkig is het wel al gelukt om een e-boek over schilderen te schrijven. Het begin van mijn digitale cariërre is gelegd!

Gratis betekent dat waarde-loos?

Veel van de webinar-goeroes prediken dat zij jouw een bijzonder aanbod doen. Dat het de moeite waard is om in jezelf te investeren. Dat alleen de zon voor niets opgaat. Maar ondertussen moet je het toch echt zelf doen. Zoals ik zelf heb ondervonden met lijnen volgens Dukan. Een cursus volgen -gratis of niet gratis- levert alleen iets op als je er echt iets aan hebt en je er jezelf verder mee kan helpen. Het webinar van vanmorgen is een oproep om aan de slag te gaan en op te schrijven wat je wilt. Dat is op zich een goede boodschap. Hoeft volgens mij geen half uur te kosten. Ik ga ook echt wel aan het werk. Maar zonder die speciale tip om het gemakkelijker te maken. Had ik misschien toch moeten reageren op de chat?

Ik weet wel waar ik de eerstvolgende cursus ga volgen. Gratis, maar met heel veel waarde. Gewoon bij een echte universiteit. Ik begin met iets dat ik al weet, maar wel wat opfrissing kan gebruiken: gedrag van dieren. Iets zegt me dat ik dat veel leuker vind dan het gedrag van mensen op internet.

 

 

 

Reageer!

