Gewoon doen

Ezelin

Soms voel ik me dommer dan een ezel. Zelfs die stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen. Zoals jullie misschien weten ben ik op zoek naar werk. Dat kan van alles zijn. Een baan: graag! Liefst een plek waar ik mijn ervaring in de landbouw en het bestuurswerk kan uitoefenen. Maar ik vind het ook leuk om aan losse projecten te werken. Een boek schrijven, een boek redigeren, een boek illustreren.

Het kan allemaal en ik doe het ook allemaal.

Skyline

Tussendoor schilder ik. Ik geef schilder les en ik maak werk in opdracht. Heerlijk om een dier op het doek te zetten en te merken dat de eigenaar het dier ook echt herkend, zoals laatst toevallig gebeurde. Ik vertel er meer over als het schilderij ook echt bij de eigenaar is aangekomen.

Verder schilder ik mensen met een grapje. Mijn laatste werk is een schilderij van een jong stel dat binnenkort hun eerste huis betrekt. Op de muur boven de bank komen ze zelf te hangen. Omdat manlief dit jaar in New York werkt, heb ik het uitzicht uit zijn raam als achtergrond gebruikt. Een schilderij met een vette knipoog.

Valkuil

Waarschijnlijk snappen jullie al een beetje wat een van mijn grootste valkuilen is. Juist: gebrek aan focus. De dagen zijn zo vol met allerlei verschillende projecten, dat het best lastig is om al die projecten ook tot een goed einde te brengen. Vooral omdat er steeds weer nieuwe ideeën en projecten bijkomen. Ik kan er zo al twee noemen die weinig of niets met bovenstaande onderwerpen te maken hebben, maar steeds meer aandacht vragen:
Wol (vilten, verven, weven),
Keramiek (glazuren, kleien, bakken).

Het leuke is wel dat iedereen om me heen die laatste zijweg wel ziet zitten. We hebben een oven gekocht en een setje glazuur ingeslagen. De eerste poging is een cadeautje voor vrienden.  Die net-nieuwe oven durf ik nog niet te gebruiken en ik vraag een vriend met oven en heel veel ervaring om advies. Gelukkig mag ik de eerste probeersels in zijn oven afbakken. Maar goed ook, want anders waren die cadeaus nu nog niet af. Hij leert me en passant nog wat handigheidjes waar ik zelf niet zo snel was achtergekomen.

Volgende stap

Om echt serviesgoed met mijn schaapjes te maken, heb ik wel wat meer glazuur nodig. In mijn directe omgeving zijn de meeste klei-ateliers op vakantie, maar wat verder weg kan ik wel terecht. Een prachtige plek met atelier, galerie en werkelijk van alles op klei en glazuur gebied. Teveel keuze voor een leek als ik. Als ik om advies vraag, krijg ik ook niet echt antwoord. Wat ik wil kan niet volgens de eigenaresse. Maar ik heb het al gedaan! Weliswaar met enige hulp van een ervaren kunstenaar. Misschien ben ik gewoon te onduidelijk? Ik besluit om te kiezen voor de glazuur die ik al heb. Maar wel lekker veel en mooie heldere kleuren. Dus nu kan ik aan de slag. Zou je denken. Alleen dan ken je me niet echt…

Wat houdt me tegen?

Die oven durf ik nog steeds niet aan te zetten. Het is een oven die warmer wordt dan 1000 graden. Daar is ie voor gemaakt, dat weet ik wel, maar toch vind ik het een beetje eng. Ik heb allerlei Youtube-filmpjes bekeken, artikelen over bakken met klei en glazuur gelezen, maar de oven aanzetten durf ik niet. Ik wil zo graag nog één keer met iemand praten die ervaring heeft en misschien nog wat kan uitleggen. Gelukkig ken ik iemand die heel mooie dingen maakt en zelf afbakt en glazuurt. Ik zet al mijn hoop in op een gesprek met haar. Ze heeft vast de gouden tip.

En dat is ook zo. Ik heb een heerlijke ochtend met haar gesproken over kleien en glazuren. Zij werkt met allerlei technieken, waar ik voorlopig nog niet aan toekom. Ze weet ook alles over de wijze waarop ik aan het werk ga: glazuren met onder-glazuur met een glansglazuur om het af te maken. De gouden tip?

Zet hem gewoon aan

 

Reageer!

