Vintage

Twee van de krukken uit het ouderlijk huis van S staan bij ons in de keuken. Het ooit hypermoderne sky-leer (plastic) is na tientallen jaren versleten. Het wordt tijd voor een nieuw jasje.

Schapenlokken voor de keuken

Natuurlijk worden dat schapenjasjes. Maar welke? Inmiddels kan ik kiezen. In mijn voorraad heb in hele mooie krullen (Gotlanders), lange lokken (Schoonebeekers, Drents heideschaap), donkere pieken (Herdwick en Oeussant). Wat gaat het worden? Ik heb moeite met kiezen en stel de beslissing steeds uit.

Behoefte aan rust

Ik ben er nog niet uit als ik na een superleuke maar zware zaterdag, op zondag op zoek ben naar een dagje rust. Ontspannen kan het best door iets te doen dat je leuk vindt, maar niet vermoeiend is. Wolvilten dus. Dat is echt zen.

Tijd om echt met de krukken aan de slag te gaan. Nu moet ik wel kiezen. Twee verschillende zittingen maken? Of verschillende wol in één zitting gebruiken? Nee, ik houd het liever simpel. Het zijn keukenstoelen, dus wit is geen optie. Ik ga voor safe.


Een mooie donkere vacht van een Ouessant deel ik in stukken. Met kant-en-klare gekaarde wol om de lokken te verbinden, maak ik twee mooie vierkantjes. 

Chinese rol

Het viltproces gaat ongelofelijk snel. Wat heb ik veel geleerd het afgelopen jaar! Ik gebruik minder zeep en water door te starten in een plastic bak. Annemieke leerde me de zeep eerst op te lossen: schuim is echt nodig om goed te vilten. En het rollen gaat zoveel soepeler nu ik de Sushi-methode hanteer. Rollen met een matje. Het werkt veel doeltreffender dan een handdoek.

Wol krimpt gemakkelijk

Als de lappen klaar zijn, spoel ik ze uit in de nieuwe waszakken in de wasmachine. Dan gaat het bijna mis. Ik kies een normaal wasprogramma met 40 graden in plaats van wol met 30 graden. Ze krimpen een stuk. Gelukkig waren ze veel te groot… 

Nu nog even drogen en dan mogen ze op de kruk!

Kom ook een keer vilten in Buren. 

Reageer!

