Geen strijd

Het moest zo zijn. We hebben 9 heftige dagen meegemaakt rond mamma’s ziekbed. 
Het was onduidelijk wat ze er precies van mee maakte. Wist ze dat ze gevallen was? Wist ze dat ze in het ziekenhuis lag? Het leek van niet. Wel gaf ze soms aan dat ze pijn had. Of juist niet. 
Echt fijn was het om haar te zien reageren op de kleinkinderen. Ze draaide haar hoofd naar ze toe als ze iets zeiden. We hebben gelachen met haar, grapjes gemaakt, verhalen verteld. 
Ze wilde niets meer. Geen infuus, geen sonde. Stiekem huilden we als we haar vertelden dat ze mocht gaan. Van ons mocht ze naar pappa. We zeiden dat ze zich geen zorgen hoefde te maken om ons. Elke keer weer vertelden we dat we van haar houden.

Tegenstrijdig

Zo voelt het. Maar het is echt waar. We zijn blij dat mamma zo snel mocht vertrekken. Ze was moe. Ze wilde niet meer nu ze bijna blind was en steeds minder kon horen. Ze was dankbaar voor alle hulp – maar liever wilde ze zelfstandig zijn. Dat kon ze steeds minder. 
Hoe blij we ook zijn voor mamma, we zijn ook verdrietig. Omdat onze lieve mamma, ma, moeder, oma er niet meer is. De dood is zo definitief. Gelukkig zien we haar terug in onszelf en onze kinderen. We houden haar in ons hart.

Woorden te kort

Met welke woorden omschrijf je je moeder? De belangrijkste vrouw uit mijn leven. Ze was er altijd. Altijd bereid om te helpen. Altijd een luisterend oor. Altijd mijn steun en toeverlaat. Als kind vond ik haar volgzaam en bescheiden. Nu vraag ik me af of ik dat wel goed zag. Pappa was haar grote liefde. Met hem kon ze de wereld aan en bood ze ons een veilig nest. Alles kon, alles mocht. Niets was te gek. We zetten het huis op zijn kop. 

Ik ben blij dat ze mijn moeder was. Ik zal haar missen, maar ik ben haar niet kwijt, want ze zit ook in mij. Gelukkig.

Gedicht van Boudewijn Betzema

moeder, allerliefste moeder 
we wisten al wel 
maar je gaat nu zo snel 
heb ik wel genoeg gezegd 
hoeveel ik van je hou 
altijd als we bij je waren 
wanneer je ons maar zag 
heb ik wel genoeg gezegd 
hoeveel ik van je hou 
jij had altijd alle tijd alle aandacht en jouw lach 
heb ik wel genoeg gezegd hoeveel ik van je hou 
op dit allerlaatst moment 
wil ik jou nog eenmaal zeggen 
hoeveel ik van je hield 
en zoveel van je hou

 

Mamma ik houd zoveel van jou…

-–——

Afscheid van mamma op 28 maart. Op de verjaardag van pappa.

Mamma is 89 jaar geworden.