Carl Gustav Jung werd verguisd bij de introductie van het begrip synchroniciteit. Hij hield echter stand: ‘Waarom zou je gebeurtenissen niet kunnen groeperen op basis van betekenis?’ Want dat is het eigenlijk. Twee gebeurtenissen die ‘toevallig’ tegelijkertijd of vlak na elkaar gebeuren en naadloos elkaar aanvullen. Ik maak het vaker mee. Het helpt je!

Toeval

bestaat niet.

Toevallig is nooit

zonder een reden, maar

moest.

Toevallig?!

Bij het maken van een wethouderpop voor het BurenToenTheater in Buren was ik bijna klaar met de kop. Ik wist alleen nog niet wat ik met het haar zou doen. De man had grijze krulletjes en een bril. De bril zou er los opkomen en eigenlijk wilde ik dat ook met de haren. Die zelfde week ging ik een dagje naar mijn vriendin. We hadden al een tijdje geleden afgesproken zonder echt doel. Gewoon bijpraten. En kijken of we elkaar konden helpen met onze plannen om onze bedrijven verder te ontwikkelen. Mijn vriendin heeft schapen. Zweedse Gotlanders. Hun vachten zijn echt prachtig. Vijftig tinten grijs. Met krullen. Op het moment dat ik de stal in loop en de schapen zie, maakt mijn hart een sprongetje. ‘Daarom ben ik vandaag bij jou op bezoek! Deze krullen zocht ik’. Ik heb een flinke zak met krullen meegenomen en ook de schminkster van het BurenToenTheater heeft me een zak grijze krullen ontfutseld!

Meer schaap

Natuurlijk heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik vertel er nog een met schapen. Bij een feestje in de Weerribben is mijn boek Waar lopen de schapen? het cadeau voor het mooiste schaap. Bij de prijsuitreiking mag ik een stukje voorlezen en het boek overhandigen. En wat denk je? Dat hele schaap was er nooit geweest als ik dat boek niet geschreven had…. De kunstenares volgde mijn blog en na het verhaal over een herder bij haar in de buurt raakte ze geïnspireerd door schapen. En hoorde ze van deze prijsvraag. Lees het zelf!

Schrijftafel

Aan de schrijftafel is synchroniciteit een welkom thema. We hebben allemaal wel aansprekende voorbeelden. Heerlijke verhalen die je doen geloven dat er meer is in onze wereld dan we kunnen begrijpen. Wat het ook is, het maakt je leven zoveel leuker als je ontvankelijk bent voor alles wat op je pad komt.

Heb jij een voorbeeld van een bijzondere reeks gebeurtenissen? Ik hoor ze graag.